Serangan Spam Dalam Ruangan Komen

Salam semua,

Hari ni blog aku sebenarnya telah diserang oleh spam kalau korang perasan tadi pagilahkan.. Kebiasaannya dalam sehari tu memang ada 1 ke 2 komen spam yg terlepas dalam ruangan komen aku tu.. Tapi hari ni.. Lebih dari 10 komen masuk dalam masa 1 jam... Jenuh aku mendeletenya..

Penyudahnya terpaksa aku aktifkan setting ruangan komen dengan membuat approve dulu sebelum komen tu di publish.



Kalau sebelum ni... Korang komen je terus terpapar komen tukan.. Tapi sekarang aku kenalah pulak approve dulu baru leh publish..

Adakah korang rasa berpunca dari setting dofollow yang aku buat sebelum ni ye? Nak tahu dofollow tu apa, korang google je ye.. Banyak entri yang blogger dah tulis pasal kebaikkan & keburukan dofollow ni.

Kalau guna wordpress ada plugin yang boleh kita install untuk cegah spam ni masuk dalam ruagan komen kita... Tapi kalau guna blogspot macam aku ni nak buat macam mana ye?

Korang yang guna platform blogspot ni... dan ada pengalaman mengatasinya.. Kongsi-kongsilah dengan pembaca blog aku ni ye..

Note : baru nak belajar-belajar main Seo... lain pulak penyakit yang datang.. Hehe

Ulasan

  1. Sama lah jg..masih belar selok belok blog..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Takpe bro..pelan2 belajar... Insyaallah ada ilmu leh kongsi bersama

      Padam
  2. Approve dulu baru publish langkah terbaik. Lagi 1 senang nak blogwalking setiap org yang komen blog kita tu...betul tak??heheheh

    BalasPadam
  3. biasalah tu. spammer tak pernah putus asa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul bro.. Cuma kekadang kita yg putus asa... He2

      Padam
  4. Selalunya memang buat comment awaiting moderation sebab kadang-kadang bukan spammer yang masuk tapi komen yang pelik-pelik yang muncul. So far tak pernah lagik kena spam walaupun buat dofollow :)

    BalasPadam
  5. kdg2 lawak gk bila baca komen dr spammer nih. entri dlm BM, tp yg komen tu org italy..mybe dia pndai bc in BM kot..:-p

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha.. tulah pasalnya bro.. sekarang dah ada google translate dia org terjemah kot.. hehehe

      Padam
  6. owh kat saya selalunya komen spam takkan dipublish otomatik...sbb blogspot suruh tengok dulu nak publish ker tak...tp mmg pelik kdg2 tgk komen spam tue sbb keluar bahasa yg tah hapa2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tulah... Ni semua org it punya kerjalah ni... He2

      Padam
  7. lepaskan aje... pastu moderate balik.. kekekee

    BalasPadam

Catat Ulasan

Jangan segan-segan bagi komen ye..

Catatan popular daripada blog ini

Myvi Kos Service Aircond Setelah 5 Tahun atau 150000KM Perjalanan

Myvi Kos Tukar Disc Brake Rotor

DIY Pencucur Rokok Myvi Yang Rosak