Nasi Briyani Bidang Terjun Dari Dapur MasterChef Blogger

 

Assalamualaikum & salam sejahtera semua,

Sebut je Nasi Briyani semua orang suka makan.. termasuklah aku.. tak kiralah nasi briyani gam ke atau tak gam semua orang suka..

Di sebabkan tertarik dengan Nasi Briyani Dhal Maggi dari blogger ni.. terus aku terfikir apa kata aku cuba juga buat sendiri.. jadi tak jadi tu lainlah ceritakan..

Siang tadi kebetulan cik malarang ajak gi Tesco nak beli sedikit barang dapur.. terus aku shopping juga barang-barang untuk buat nasi Briyani tu.. walaupun selama ni aku tak pernah pun masak nasi briyani ni.. kalau tolong-tolong masak time kenduri kawin tu adalah.. tapi nak buat dalam kuantiti yang sikit ni memang tak pandai.. so nak cari satu pengalaman yang baru aku cubalah juga buat sendiri petang tadi.

Nasi Beriani Maggi 1

Antara barang-barang yang diperlukan untuk membuat Nasi Briyani, Beras Basmati dari Faiza beli 1 kg je.. nasib baik ada packing kecik.. perencah Nasi Briyani dari Maggi, sedikit kismis dan buah gajus.. lain bahan memang dah ada dekat umah.

Dengan berpandukan resepi dari blogger diatas tadi.. aku pun memulakan operasi memasak… campak-campak je semua.. adalah dalam masa 30 minit aku ambil masa untuk masak.. lagi pun aku masak guna periuk nasi elektrik.. tekan butang ON tunggu sampai masak.. senangkan.

Nasi Beriani Maggi 2

cukup time terus tengok apa dah jadi dengan nasi briyani aku.. hehehe inilah hasilnya.. bau semerbak dengan perencah dari Maggi.. Jangan risau perencah ni tiada kandungan Ajinomoto…

Nasi Beriani Maggi 3

Alhamdulillah berjaya juga aku masak nasi briyani aku.. orang pertama yang rasa mestilah cik malarang.. so far komen cik malarang semua positif.. dia kata abg kedekut letak gajus.. hehehe.. memang aku bubuh gajus sikit je.. next time abg masak confirm abg letak banyak-banyak gajusnya ye sayang.. hehehe.

Teringin nak masak sendiri nasi briyani? boleh rujuk resepi dari blogger yang aku bagi tahu dekat atas tadi ye.. taklah sesusah mana yang aku sangkakan nak masak nasi briyani ni.. macam ni tahun depan boleh masuk MasterChef Malaysia 3 lah.. hehehe

Ulasan

  1. wah..pandai juga bro masak kan??hhehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Belajar bro... Masa bujang pandai goreng telur dgn masak maggi je... Dh berkeluarga kena up skill sikit... He3

      Padam
  2. Memang nampak sedap..pandai masak nie...

    BalasPadam
  3. sempoi la bro...orang johor memang champion masak briyani kan...lepas nie buat lauk pulak yea...dah settle kasi eden buat food testing...hehehehe

    BalasPadam
  4. daddy harraz!! kasi 3 bungkus beriyani ayam..! (mana burasak?) hehehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Jangan segan-segan bagi komen ye..

Catatan popular daripada blog ini

Myvi Kos Service Aircond Setelah 5 Tahun atau 150000KM Perjalanan

Myvi Kos Tukar Disc Brake Rotor

DIY Pencucur Rokok Myvi Yang Rosak