Sama Tapi Tak Serupa

Salam semua,

Nilah sebenarnya entri tergantung untuk beberapa hari ekoran takda liputan internet dekat kampung aku.. dan kebetulan pada hari isnin aku keluar gi pekan sempat untuk publish gambar je tanpa sebarang cerita.. so kebetulan aku dah naik koje ni.. barulah tangan gatal nak menambah sedikit caption dekat gambar dekat bawah ni.






Published with Blogger-droid v2.0.3

Korang kenal tak apa bendanya dalam gambar tu... rasanya kalau sapa-sapa yang pernah ada baby pastinya dah sebati dengan dua jenis minyak dekat atas tu.. bukan minyak senyonyong atau minyak dagu ye.. hehehe

Oklah aku gitahulah sikit apa minyak dekat atas tu.. minyak yang tinggi sebelah kiri tu adalah minyak Yu Yee dan yang pendek sebelah kanan tu minyak telun.

So apa kaitan kedua-dua minyak ni? minyaknya ni berfungsi untuk melegakan masalah kembung perut untuk baby TETAPI cara gunanya berbeza.. ini kerana minyak Yu Yee ni rasanya hangat dari biasa.. dan minyak telun tiada rasa hangat.

Nak dijadikan cerita.. aku ni dah buat silap masa pagi sabtu lepas yang mana masa tu si comel ni tak mau tidur dah tu asik meragam je.. so apa lagi aku gunalah skill apa yang aku ada yang mana selalu aku dengar kalau baby ni susah nak tidur mungkin  kembung perut.. so aku ambillah minyak Yu Yee ni terus sapu dekat perut si comel ni.. apa lagi... bukan dia terus diam.. tapi selang 5 minit lepas tu terus meragam tak henti-henti sampai jam 5 pagi.

Sekali aku ceritalah dengan cik malarang dengan adik-adik aku yang si comel tu meragam tengah malam sampai pagi dah tu aku bubuhlah minyak Yu Yee dekat perut.. dia kata bubuh macam mana? aku kata bubuh macam biasalah minyak tu dekat perut.. adehhhhh terus kena marah.. katanya patut baby tu terus meragam sampai pagi rupanya kesan dari minyak Yu Yee tu yang hangitkan perut si comel tu..

Manalah aku tahu yang minyak Yu Yee ni panas... selamat aku tak tuang terus daekat perut kalau tak mengelupar si comel aku tu.. huhu.. Sorry cayang.. daddy dah buat silap.

So moral of the story.. pastikan kita ada ilmu dan pengetahuan dulu sebelum guna sebarang minyak-minyak untuk baby kita ni.. kalau tak silap-silap hari bulan lain yang jadi.. "Belajar dari kesilapan yang lalu"

* Hati2 dengan minyak Yu Yee ni ye..  jangan main bubuh sebarang je.. sebab panasnya macam cili..

Ulasan

  1. kekeke...xper belajar dari pengalaman...sy selalu guna minyak telun jer kat perut baby

    BalasPadam
  2. pernah tgok mak cik pakaikan baby dia minyak yu yee tu. tp xde plak baby tu nangis sbb panas.. panas rupanyaa...huhu

    BalasPadam
  3. @misz_eyza : tulah silap skill.. boleh guna tapi caranya kena bubuh dekat tapak tangan dulu.. tepuk2 dah tu tekap sekali je dekat perut.. kalau lebih2 panas.. huhu

    @Anak Perak : memang panas.. ada cara pakai bukan tuang dekat perut terus.. kena letak dekat tapak tangan dulu.. dah tu baru tekap sekali je dekat perut..

    BalasPadam
  4. saya ada kedua dua minyak di atas. Minyak yu yee mmg minyak kegemaran turun temurunn... minyak telun bebiku tu dapat FREE beli set bersalin tapi lom pakai lagii huhu...

    biasa jugak guna myk yu yee tu buh 2-3 titik atas perut baby terus rasanya ok jekk.. dah berbotol2 gak setia ngan minyak yu yee tuh sbb baunya sedappp

    lagi satu minyak yu yee tu kalau baby kembung ke bleh gak sapu kat belakang betis & tapak kaki dia urut2... usaha tangga kejayaan ekekekek

    BalasPadam
  5. @Izan : insyallah akan dicuba lagi nanti.. hope baby tak kepanasan .. hehehe

    BalasPadam
  6. Assalam..
    Saya pun guna minyak yu yee jugak masa anak sulung dulu, ok je..
    yang ke dua guna minyak baby amway, boleh tahan panasnya...

    BalasPadam
  7. takpe bro.. dah besor nanti sikit baru leh pakai yu yee.. skrang bior pakai telon dulu..

    BalasPadam
  8. owh yeke..ok ok aku catitkan dlm journal aku..kihkih..cian si comel tu..

    BalasPadam
  9. @Iza Teratak Usang : mungkin saya terletak banyak kot.. tu yang panas.. sebab saya cuba bubuh dekat perut sendiri.. memang hangat minyak tu..

    @Kid : tulah bro.. mungkin kulit baby lembut lagi.. so tunggu besar sikitlah

    @JMR : catit jgn tak catit bro.. hehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Jangan segan-segan bagi komen ye..

Catatan popular daripada blog ini

Myvi Kos Service Aircond Setelah 5 Tahun atau 150000KM Perjalanan

Myvi Kos Tukar Disc Brake Rotor

DIY Pencucur Rokok Myvi Yang Rosak