Hati-hati Dengan Penipuan Siber

Salam,

Pagi ni aku masuk opis dan terus baca news menarik dalam website bernama. Aku tertarik dengan berita "Penipuan Siber" ni.

Semalam sebuah akhbar membongkar taktik penipuan siber yang telah menyebabkan pengguna internet kerugian antara RM200,000 hingga RM300,000 setiap bulan. Wah jumlah yang cukup besar duit lesap sekelip mata.

Antara taktik penipuan siber yang dilakukan adalah dengan menawarkan pembelian barang secara online dengan bayaran menggunakan kredit atau bayaran terus melalui akaun bank.

Ini mengingatkan seorang rakan aku dekat opis yang telah ditipu oleh penjual di mudah.com.my dengan membeli lens kamera DSLR yang sememangnya tidak wujud. setelah pembayaran dibuat barang yang diorder tak sampai sehingga lewat sebulan. barulah rakan aku perasan yang dia dah kena tipu hampir RM1k. Apa yang kawan aku boleh buat hanya buat laporan polis je.


"Berita penuh baca di BERNAMA"

P/S: Pastikan selidik dulu sebelum membuat sebarang pembelian secara online

online counter

Tagged as :Pengguna Internet Perlu Waspada Dengan penipu Siber
--------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------

Ulasan

  1. salu jugak beli melalui mudah tu..ok je..sbnya..saya bukan jenis bank in duit..jumpa tuannya..tgk barang..check dulu..then nego2 sket lgi..done..

    cnth saya beli berukbens..siap bw lappy check dulu..hehe

    tu la beringat2 deh..jgn senang amat bank in duit..jika xsusah..beli aje hidup2 kat kedai..berlambak2..

    kdg2 kita nk murah..sebaliknya..jadi rugi..

    tqvm psl info ini..

    BalasPadam
  2. yg penting jgn terlalu mudah percaya dan sentiasa berhati2 dlm satu2 perkara lebih2 lagi yg melihatkan internat..

    BalasPadam
  3. aku memang tak pernah lagi buat transaksi online beli barang.. adik aku pernah juga beli kereta melalui mudah nasib baik tak kena tipu.. bankin dulu baru keta sampai

    BalasPadam
  4. disebabkan penipu2 macam ni lah yg buat orang taknak beli guna online.. tak ke kesian kat penjual lain yg mmg jujur dlm urus niage diaorang? hmm..

    BalasPadam
  5. betultu bro..skang ni semakin licik diorang ni..beringat sebelum kena...

    BalasPadam
  6. Salam,

    en.hubby mmg selalu beli kat mudah tu tp dia mmg xde nk bankin kan duit..bahaya woo..dia biasa jumpa terus dengan owner brg tu...


    www.yanmieonline.com

    BalasPadam
  7. memang bro.. ada baiknya jumpa terus dengan buyer kalau taknak kena tipu.. penipu cari peluang je..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Jangan segan-segan bagi komen ye..

Catatan popular daripada blog ini

Myvi Kos Service Aircond Setelah 5 Tahun atau 150000KM Perjalanan

Myvi Kos Tukar Disc Brake Rotor

DIY Pencucur Rokok Myvi Yang Rosak